Start elke dag met deze oefening
Start elke dag met deze oefening

Start elke dag met deze oefening

Een manier om jezelf te trainen om je goed te voelen, is deze priming oefening. Deze oefening komt bij Tony Robbins vandaan. Start elke dag met deze oefening voor 21 dagen, zodat dit een nieuwe gewoonte wordt in je brein.

Wat is ‘priming’?

Wat is priming en hoe kun je voordeel behalen uit de positieve effecten? Je zou priming kunnen definieren als het nemen van tijd om je gedachten en emoties aan te passen zodat je jouw leven kan leven in jouw top staat. Priming is het krachtigst wanneer je dit ‘s ochtends doet. Zo zet je een productieve en krachtige toon voor de dag. Je kunt het ook toepassen om meer controle over je emoties te krijgen omdat het je een moment geeft om adem te halen en je reactie te controleren.

Als er obstakels zijn die je tegenhouden om te zijn wie je bent en waar je wilt zijn, dan is priming één van de meest effectieve middelen om die kloof te overbruggen. Onze gedachten, gevoelens en emoties kunnen geprimed worden door factors waar we ons vaak niet eens bewust van zijn, maar die grote invloed hebben op onze prestatie in andere aspecten van ons leven. Wanneer je deze oefening regelmatig en juist uitvoert, kan het je helpen om positieve emoties te cultiveren en de kwaliteit van je leven drastisch te verbeteren.

Hoe je priming ook definieert, het is duidelijk dat deze techniek niet gewoon een hype is. Het is een bewezen techniek volgens de wetenschap en de psychologie. Het gebeurt compleet binnen ons onderbewustzijn, maar we kunnen zeker leren hoe we priminig tot ons voordeel kunnen gebruiken. Je kunt jezelf positief en negatief primen, afhankelijk van wat je toelaat in je hoofd. De priming techniek van Tony Robbins zal je helpen om negatieve stimuli uit te filteren en jezelf te conditioneren voor positieve interacties, ervaringen en resultaten. Wanneer je leert hoe je jouw gemoedstoestand in kunt stellen en kunt resetten, ‘programmeer’ je jezelf voor succes.

De psychologie achter priming

In de psychologie is priming een fenomeen waarbij een persoon eerst wordt blootgesteld aan een eerste stimulus, daarna aan een tweede gerelateerde stimulus. De eerst stimulus beïnvloed hoe een persoon reageert op de tweede – het ‘primes’ de tweede reactie. Een voorbeeld wat makkelijk te begrijpen is, gaat over priming met woorden: Wanneer iemand het woord ‘zon’ wordt getoond, herkent hij sneller het woord ‘maan’ dan wanneer hij een compleet ongerelateerd woord te zien krijgt, zoals ‘trein’.

Priming wordt in de pscyhologie al jaren bestudeerd omdat het grote effecten kan hebben op iemands gedrag en gewoonten, vaak zonder dat we het zelf weten. Psychologen volgen de theorie dat we informatie bewaren in ons lange termijn geheugen in groepen of ‘schema’s’. Wanneer we een woord of afbeelding zien, wordt de rest van de groep waar het toe behoord ook geactiveerd. De gerelateerde informatie is zo makkelijker te ontsluiten.

Priming kan ervoor zorgen dat we sneller beslissingen nemen door gevaar te associëren met bepaalde gebeurtenissen. Maar het helpt ons niet altijd de beste beslissingen te maken. De psychologie achter priming heeft ons laten zien dat onze reacties zijn geprimed door ons gemoed en onze ervaringen – zowel op een positieve als op een negatieve manier.

De stappen

1. Zit

Ga op een stoel zitten op een rustige plek en neem een actieve zithouding aan. Plaats beide voeten op de vloer. Doe je schouders naar achteren, borst naar voren en houd je nek lang en je hoofd hoog.

2. Adem

Door je adem te veranderen, verander je jouw staat van zijn. Haal snel adem, en bij elke ademteug doe je je handen omhoog. Bij het uitademen doe je je handen weer naar beneden. Dit doe je in 3 sets van 30 ademhalingen. Tussen de ademhalingen pauzeer je even.

3. Naar je hart ademen

Plaats je handen op je hart. Voel de kracht terwijl je naar je hart toe ademt. Doe dit 30 seconden.

4. Beoefen dankbaarheid

Bedenk drie dingen waar je nu dankbaar voor bent. Dat kan iets uit het verleden zijn, kort of langer geleden. Maar het kan ook iets zijn wat nu is, of wat nog komt. Stap in het eerste moment en zie het zo levendig mogelijk voor je. Na ongeveer een minuut, ga je naar het tweede moment. Na weer een minuut, ga je naar het 3e moment. Tip: Maak één van deze momenten heel simpel, zoals de lach van een kind of de zon die schijnt. Zo kun je zelfs op je slechtste dagen wat vinden om dankbaar voor te zijn.

5. Visualiseer

Nu komt het gedeelte dat als een zegen of gebed aan kan zijn. Je kunt dit zo spiritueel maken als je zelf wilt. Tony ziet gekleurd licht voor zich dat naar beneden komt en zijn lichaam vult en alles geneest dat genezing nodig heeft – lichaam, gedachten, emoties en gevoelens. Visualiseer dat je problemen wegspoelen. Vraag of jouw beste eigenschappen versterkt mogen worden.

6. Deel

Zend nu alle energie die je gekregen hebt door naar anderen. Voel de energie op en neer gaan, schenk het aan je geliefden, familie, collega’s, vrienden, clienten en zelfs vreemden die je maar één keer hebt ontmoet. Doe dit voor 1,5 minuut.

7. Focus en vier

Denk nu aan drie uitkomsten van doelen die je het meest wilt behalen. Dit zijn de dingen waar je ontzettend blij van wordt als ze behaald zijn. Hoe zou het voelen wanneer je ze zou behalen? Plaats jezelf in de positie van prestatie en vier het gevoel van voltooiing en overwinning. Visualiseer hoe het jou gaat beïnvloeden en wat je overwinningen kunnen doen voor de mensen om je heen. Ga met dankbaarheid langs elke uitkomst, volledig het gevoel van succes ervarend. Doe dit 3 minuten.

8. Maak je klaar voor een topdag

Neem zo lang als je nodig hebt om te stretchen en te reflecteren op al het positieve werk dat je zojuist gedaan hebt. Je bent nou juist gepositioneerd om te excelleren in een staat van jouw optimale zelf. Houd dit vast, ga erop uit en verover deze dag.

Doe mee met Tony Robbins