Recensie: Miracle Morning
Recensie: Miracle Morning

Recensie: Miracle Morning

Over dit boek

Het boek Miracle Morning is geschreven door de Amerikaan Hal Elrod. In 2014 is dit boek voor het eerst uitgegeven. Dit boek is inmiddels een internationale bestseller geworden. De Nederlandse versie telt 208 bladzijden en is te koop voor € 17,50. De versie die ik in handen heb is de elfde druk (november 2020), en een handzame paperback. Er is ook een website waarop je bijbehorende items kunt downloaden.

Waarom ik besloot dit boek te kopen

Wanneer je bezig bent met persoonlijke ontwikkeling, zijn er ontzettend veel ‘must reads’. En steeds vaker stond deze titel hoog op de lijstjes met aan te raden boeken. Daarnaast benadrukt Tony Robbins, van wie ik onlangs een training volgde, het belang van een goede, krachtige ochtendroutine. Omdat mijn ochtenden niet altijd even soepel beginnen, besloot ik het erop te wagen.

Mijn ervaring met 'Miracle Morning'

Het is een heerlijk, Amerikaans (lees: enthousiast) en praktisch boek wat motiveert om aan je eigen ochtendroutine te werken. Hal Elrod vertelt zijn verhaal, en hoe hij vanuit wanhoop startte met deze ‘morning routine’ op het moment dat hij zwaar depressief was en diep in de schulden zat. Twee maanden later was zijn depressie een verre herinnering en zijn inkomen hoger dan ooit tevoren. Na dit motiverende verhaal neemt Hal Elrod je mee naar de invulling van je Miracle Morning. Aan de hand van het woord S.A.V.E.R.S. laat hij zien welke onderdelen er in je ochtend routine zouden moeten zitten.

• Silence
  • Affirmations
  • Visualisations
  • Exercise
  • Reading
  • Scribing

Voor elk onderdeel geeft hij aan hoe je dit in kunt vullen én hoe je dit aan kan passen naar jouw situatie en wensen. Voor mij als nuchtere, christelijke Hollander is het een verademing dat ik mijn eigen spiritualiteit hierin kan verweven.

Het boek eindigt met een challenge van 30 dagen, waarin je het zelf gaat toepassen.

Conclusie

Het is een ontzettend inspirerend boek, waarbij je genoeg handvaten en daarbij een onderbouwing krijgt om zelf aan de slag te gaan. Tijd dus om de challenge te aanvaarden! Wil je dit boek ook lezen? Je kunt hem hier bestellen.