Recensie: De keuze
Recensie: De keuze

Recensie: De keuze

Over dit boek

Het boek De Keuze is geschreven door Edith Eger, een Joodse vrouw die Auschwitz heeft overleefd. Het boek is voor het eerst uitgegeven in 2017 in Amerika met de titel ‘The choice’. Inmiddels is ‘De keuze’ een veelgeprezen, internationale bestseller. De paperback is voor € 14,99 te bestellen.

Waarom ik besloot dit boek te kopen

Ik weet niet meer waar en wanneer ik voor het eerst van dit boek hoorde. Maar het bleef steeds door mijn hoofd malen. Als ‘mental health warrior’ intrigeerde me het hoe iemand zoiets heftigs weet te overleven, en daar een positieve draai aan kan geven. Ik wilde graag weten hoe deze vrouw met haar trauma een leefbaar leven had weten te creëren. Daarom besloot ik het boek cadeau te doen aan mijn man, zodat ik het zelf ook kon lezen.

Mijn ervaring met 'De keuze'

Het is een pittig boek. Zeker het eerste deel vond ik erg heftig. Waar ik normaal een boek in korte tijd lees, moest ik het hier regelmatig een paar dagen aan de kant leggen om moed te verzamelen om weer verder te lezen. Later werd het wat minder heftig, maar van tijd tot tijd stonden de tranen in mijn ogen. Edith Eger vertelt over haar ervaringen in Auschwitz, en de periode daarna. Je voelt haar worsteling, de ellende die ze doormaakt. Maar daarnaast is er ook veel aandacht voor de psychische kant van het lijden, en de daarna hervonden vrijheid. Ze neemt ons mee in het proces van genezing, in de jaren waarin ze haar echte vrijheid stukje bij beetje weer terugkrijgt.

“Niemand geneest in een rechte lijn”. Wanneer je bekent bent met psychisch lijden, herken je waarschijnlijk ook de waarheid van deze zin. Ik heb het boek dan ook als troostvol en steunend ervaren. Als deze vrouw kan genezen van zo’n groot trauma, dan is genezing toch ook mogelijk voor ander psychisch lijden? Als lezer krijg je hoop en inzichten waar je hopelijk mee verder kunt.

Conclusie

Dit boek is wat mij betreft een must-read voor iedereen. Enerzijds om niet te vergeten wat er gebeurd is in de concentratiekampen tijdens de oorlog. En anderzijds omdat het houvast geeft wanneer we te maken hebben met lijden. En lijden, groot en klein, is ook in ons dagelijks leven om ons heen.

Ps. Je kunt het boek hier bestellen.