Leer surfen op je hersengolven
Leer surfen op je hersengolven

Leer surfen op je hersengolven

Wat zijn hersengolven?

Hersengolven zijn elektrische stroompjes in de hersenen, die gemeten kunnen worden in frequenties. Hoe meer golven of trillingen per seconde, hoe hoger de frequentie die uitgedrukt wordt in Herz.

Welke hersengolven zijn er?

Zoals in de afbeelding hiernaast te zijn is, worden er vijf verschillende hersengolven onderscheiden. Elke soort omvat een bepaalde bandbreedte aan frequenties, en heeft zijn eigen kenmerken.

Gamma

De gamma golven hebben de hoogste frequentie, van 31-100 Hz. In deze staat is er sprake van een verhoogd bewustzijn. Dit is wanneer je in een heerlijke flow zit, tijd en omgeving vergeet en tot nieuwe inzichten komt.

Bèta

De bèta golven zijn de golven waar je het meest in zit wanneer je wakker bent. In bèta zijn nog weer drie niveaus van hersengolfpatronen te onderscheiden:

  • Hoge bèta: dit is een zeer gefocuste staat, ook wel een crisis-modus, er worden stress gerelateerde chemische stoffen geproduceerd.
  • Midden bèta: dit is een staat van gerichte aandacht op vooral stimuli die buiten het lichaam zijn, zoals studeren, werken.
  • Lage bèta: dit is een relaxte staat waarin er geïnteresseerde aandacht is, zoals het lezen van een boek.

Alpha

De alpha golven hebben een frequentie tussen 8-15 Hz. Dit is de ontspannings- en creatieve staat van zijn. Wanneer je bijvoorbeeld aan het dagdromen ben, bevindt je je in een alpha staat. Door alleen al je ogen te sluiten, worden je hersengolven trager. Alpha wordt ook wel gezien als de overgangsstaat tussen een bewuste (bèta) en onbewuste (theta/delta) staat van zijn.

Theta

Theta golven zijn met name actief tijdens de droomslaap (REM-slaap). Tijdens deze slaap worden de gebeurtenissen van de dag verwerkt door je hersenen. Ook als je niet slaapt kun je theta golven ervaren, tijdens diepe meditatie, grote creativiteit of bijvoorbeeld tijdens het floaten. Dit is niet een staat waar de meeste mensen heel gemakkelijk in komen terwijl ze wakker zijn.

Delta

De laagste frequenties behoren tot de delta golven. Deze golven komen voor tijdens je diepe slaap. In deze slaap zijn je hersenen ‘rustig’, maar is de rest van het lichaam druk met het herstellen en het aanmaken van nieuwe cellen.

Wat kun je met deze kennis?

Kennis van de hersengolven en bijbehorende eigenschappen geven allereerst veel inzicht. Zo hebben er veel mensen moeite met in slaap vallen omdat ze nog druk aan het nadenken of aan het piekeren zijn. Zoals je nu weet, is dit niet een hersengolf waarbij je gemakkelijk in slaap valt. Je kan je brein helpen door bewust stappen te zetten om naar lagere frequenties te gaan. Zo helpt het bijvoorbeeld om nog even een ontspannend boek te lezen, zo komt je al snel in lage bèta golven terecht. Dagdromen brengt je al snel in alpha golven.

Ook zijn er tegenwoordig binaural beats. Via bijvoorbeeld Spotify is er genoeg te vinden. Door deze muziek met oordopjes of koptelefoon te luisteren, triggeren de geluidsignalen de hersenen om bepaalde hersengolven aan te maken en zo van staat te veranderen.

Hoe kom je in flow state

Daarnaast wordt er ook steeds meer bekend over ‘flow state’. Onderstaande TED Talk gaat over de ‘flow state’ en wat het je op kan leveren. Voor het komen in flow state zijn vier stappen:

  1. Struggle – Ga iets doen wat je moeilijk vind of iets nieuws leren. Je hersenen gaan hierdoor in een midden- tot hoge bèta staat.
  2. Release – Na een poosje laat je het los. Ga ontspannen en kom zo in een rustige alpha staat.
  3. Flow – Nu pak je probleem van stap 1 weer op, doordat je er al eerder naar gekeken hebt levert niet zoveel stress meer op. Dit is het moment waarop we in een flow state terecht komen. Door de afgifte van verschillende ‘feel good’ stoffen voelt deze flow heerlijk.
  4. Recover – Na de flow state is het ontzettend belangrijk om weer te herstellen. Omdat de flow state zo lekker aanvoelt, kan het verleidelijk zijn om dit opnieuw te doen. Maar voor het verwerken van alle informatie is eerst herstel (slaap) nodig.