Elke dag je top voelen? Leer hoe ‘peak state’ jouw gewoonte kan worden
Elke dag je top voelen? Leer hoe ‘peak state’ jouw gewoonte kan worden

Elke dag je top voelen? Leer hoe ‘peak state’ jouw gewoonte kan worden

Herken je die momenten uit je leven, waarin je het gevoel hebt dat je alles aan kan? Dat je geen angst voelt? Tevreden met jezelf bent? Gewoon durft te gaan? Dat de goede ideeën over elkaar heen buitelen? Dat gevoel wanneer je een bergtop beklommen hebt, en bovenop staat? De meeste mensen herkennen dit gevoel wel. Maar helaas herkennen ze dit als een zeldzaam gevoel. Waar zou je toe in staat zijn als je dit gevoel dagelijks ervaart? Wat zou er allemaal veranderen in je leven? Is het de moeite waard om dit aan te leren? Ik denk het wel.

Wat is een peak state?

Wanneer je in een peak state (letterlijk vertaald = piek staat) bent, dan is je energie hoog, je focus helder en ben je klaar om de wereld te veroveren. Je bent in een staat van positiviteit. Dit is niet iets wat je alleen maar kan overkomen, dit kun je zelf trainen. Hoe meer je jezelf conditioneert, hoe sneller je in deze topstaat beland.

Onderdelen van een peak state

Om in een peak state te komen, moet je het verleden loslaten, je emoties beheersen en een mentaliteit van uitmuntendheid aannemen. Dit kun je behalen met behulp van de volgende drie componenten.

1. Fysiologie

Het eerste component is je fysiologie. Daarbij gaat het over je lichaam en alle systemen in je lichaam. Hoe je je lichaam gebruikt staat nauw in verband met hoe je je voelt. Denk maar eens aan het verschil in lichaamshouding van iemand die depressief is (hangende schouders, hoofd voorover gebogen, maakt zich klein) en iemand die net een wedstrijd gewonnen heeft (armen uitgestrekt, blij gezicht, maakt zich groot). Hoe je je voelt bepaalt je lichaamshouding. Maar dit werkt ook andersom. Je lichaamshouding beïnvloed ook je gevoel. Een bekend voorbeeld daarvan is de powerpose. Een krachtige houding aannemen zorgt ervoor dat de cortisol (stresshormoon) in je lichaam afneemt. Voor meer info over powerposes is deze Ted talk een aanrader.

Wanneer je merkt dat je niet in je beste staat bent en je wilt dit veranderen. Ga dan rechtop staan. Schouders naar achterin. Adem diep in. Zet een leuk muziekje op. Grijns. En spring en dans 2 minuten mee. Blijf lachen, ook al meen je dit niet, het zorgt voor de juiste stofjes in je lichaam om je beter te gaan voelen.

2. Focus

Where focus goes, energy flows.

Het tweede component is focus. Daar waar je op focust, daar gaat je energie naartoe en daar koers je ook op af. Dat klinkt mooi en eenvoudig. Maar het probleem met ons mensen is, dat we vaak geneigd zijn om te focussen op wat we niet willen. We denken aan alle mogelijk problemen. We letten op waar we bang voor zijn. En ons brein negeert het woordje ‘niet’. Met als resultaat, dat onze focus komt te liggen bij wat we niet willen. Het is dus belangrijk om je focus te veranderen naar dat wat je wél wil. Een helder doel. Om je focus te kunnen verleggen kan het helpen om je hoofd even leeg te maken. Dit kan door bijvoorbeeld even te wandelen, te mediteren of een priming oefening te doen.

3. Taal

Het derde component is taal. We praten gedurende de dag nogal veel tegen onszelf. De een hardop, de ander in gedachten. Maar hoe praat je tegen jezelf? Vraag je jezelf steeds waarom dit jou nu weer moet gebeuren? Of vraag je jezelf af hoe je situaties kunt verbeteren? De eerste vraag zorgt ervoor dat je een gevoel van machteloosheid krijgt. De tweede vraag zorgt voor een positievere focus. De taal die je tegen jezelf gebruikt, heeft invloed op de emoties die je voelt. Kies je woorden dus wijs, zeker wanneer je met jezelf in gesprek bent.

Houd voor jezelf eens in de gaten welke woorden je vaak tegen jezelf gebruikt, zowel positief als negatief. Wanneer je opmerkt dat je een negatief woord vaak gebruikt, probeer deze dan te vervangen door een woord met een minder negatieve lading of zelfs een positieve lading. Zo kun je bijvoorbeeld het woord ‘vervelend’ vervangen door ‘uitdagend’.

Doorbeek het patroon

Gebeurd er iets waardoor je een vervelend gevoel hebt? Of heb je gewoon je dag niet? Probeer dan uit het ingesleten patroon te stappen waar je nu inzit. Ga staan. Schud je lichaam los, en spring twee minuten op een lekker muziekje.