6 redenen waarom trampolinespringen een goed idee is voor ADHD’ers
6 redenen waarom trampolinespringen een goed idee is voor ADHD’ers

6 redenen waarom trampolinespringen een goed idee is voor ADHD’ers

1. Meer dopamine

ADHD heeft te maken met een tekort aan neurotransmitters in de hersenen. Met name dopamine en noradrenaline zijn minder aanwezig dan normaal. Deze neurotransmitters zorgen voor een goede communicatie tussen zenuwcellen. Door het springen op een trampoline maakt je lichaam onder andere dopamine aan.

2. Uitlaatklep voor hyperactiviteit

Op een trampoline kun je energie kwijt. Je kunt keihard omhoog springen, nieuwe kunstjes oefenen, of gewoon zachtjes op een neer ‘bouncen’. Voor kinderen (maar ook volwassenen) met ADHD kan het heerlijk zijn om even ruimte te geven aan de hyperactiviteit die ze voelen. Het mag er even uit.

3. Versterkt proprioceptie

Door het springen op een trampoline wordt het gevoel van proprioceptie versterkt. Proprioceptie staat het voor het bewustzijn van waar je lichaam is in de ruimte. Zeker bij een overprikkelde ADHD’er kan het helpen om zo weer meer ‘in de omgeving’ te komen.

4. Beter leren en onthouden

Wanneer je informatie op je neemt terwijl je beweegt, wordt de informatie beter opgeslagen dan wanneer je stil zit. Het huiswerk wordt zo een stuk leuker, en effectiever.

5. Meer focus

Na een fysieke activiteit, dus ook trampoline springen, is het makkelijker om weer te focussen. Je kunt het dus goed inzetten als energizer.

6. Het is leuk

Zeker niet onbelangrijk is het natuurlijk dat trampoline springen ook gewoon leuk is! Even een momentje van plezier, wat daarnaast ook nog veel fijne bijkomende effecten heeft.

En nu?

Op zoek naar een trampoline, als je er nog geen een hebt. Een grote is heerlijk voor in de tuin. Maar niet altijd is daar ruimte voor. Kijk dan eens voor een mini trampoline. Het heeft dezelfde effecten maar is veel makkelijker binnen te plaatsen. En de meeste zijn ook opklapbaar, zoals deze bijvoorbeeld. Veel springplezier!